top of page
  • فرید یاسینی

نعلین عیسی


نعلین عیسی *


در انجیل خداوندی، چه به تصریح و چه به تلویح، به دفعات در امر خالی شدن عیسی از جلال خدایی اش، در تجسد پذیری اش، به قالب واژهها و جمله های گرانسنگ سخنها آمده است؛ سوگلی این سخنها شاید همان آیات ۶ تا ۸ باب دوم رسالۀ فیلیپیان باشد که پولس سترگ بدان تصریح کرده است و مشتاقان البته به آن مراجعه خواهندکرد و فایده ها از آن آیات هموارهِ باقیِ و درخشنده خواهند برد.

اشاره و تلویح نیز در این خصوص بسیار است؛ یکی از طرفه اشارات در انجیل تابان مرقس آمده است؛ در آیۀ ۷ از باب اول این انجیل از قول یوحنای معمدان آمده: "بعد از من کسی تواناتر از من می آید که لایق آن نیستم که خم شده، دوال نعلین او را باز کنم."؛

در خروج، باب سوم، آیۀ پنجم، خدا به موسی امر می کند:" بدین جا نزدیک میا، نعلین خود را از پاهایت بیرون کن،زیرا مکانی که در آن ایستاده ای زمین مقدس است." و باز در جایی دیگر عیسی، یوحنای معمدان را ازهمۀ انبیای پیشین بزرگتر می خواند(متی ۱۱:۱۱) که این شرف و بزرگی به سبب این است که او صریح ترین اشاره را در بین انبیای عتیق به آمدن مسیح داشته است؛

اما نکته: یوحنای معمدان که از موسی نیز عظیمتر است خود را لایق این نمی داند که دوال نعلین عیسی را بگشاید.

در این مقام که عیسی قرار گرفته است، او (عیسی) هرگز نعلین از پای درنخواهد آورد! چرا؟ موسی به سبب شرف حضور در پیشگاه خدا، امر به خلع نعلین شد اما عیسی خود خداست؛ وقتی که یوحنای معمدان(اشرف انبیای عتیق)، خود را لایق آن نمی داند که به دوال نعلین او دست بزند، یعنی عیسی خودش نعلین از پای در نخواهد آورد- که اگر قرار باشد درآورد، این افتخار نصیب اشرف انبیاء است-، پس او نعلین از پای نگشوده همچنان خواهد بود و این اشاره به مرتبۀ خداوندی او دارد که در محضرش نعلینها از پاهای عشاق خلع خواهد شد و از پای او نه.

چنین دستانی- دستان یوحنای معمدان- که شرف آن ندارند که دوال و بند از نعلین عیسای خداوند بگشایند در آیۀ نهم از همین انجیل مرقس، بر سر عیسی قرار می گیرند و او را در نهر اردن، تعمید می دهند! این اجازه و رخصتی که یوحنای معمدان بر تعمید عیسی می یابد همانا اشاره به آن مقام است که عیسی جلال خودش را برای فدیۀ گناهان ما تا به موت صلیب ترک می کند تا بدان مرتبه که دستانی که لایق گشودن بند های نعلین او نیستند او را تعمید می دهند.


--------------------------------------


* این نوشته با نگاهی تاویلی نگاشته شده است.

97 views0 comments

Recent Posts

See All

نبی

bottom of page